zaterdag 21 februari 2015

Dubbel geluk (Gedachte van deze week 9 + 10)

Als je met de trein reist, dan moet je wel haast het enige gratis Nederlandse nieuwsblad Metro tegengekomen zijn.
In oktober 2014 is het andere gratis nieuwsblad de Spits opgegaan in het nieuwsblad Metro.
Het eerste Metro krantje met van oorsprong Zweedse wortels verscheen in juni 1999.
In de beginjaren publiceerde Metro ingezonden gedichten en in juni 2002 verscheen er een ingezonden senryu van mij in Metro.
Ik durf niet met zekerheid te zeggen of het gedicht een link met treinen/spoor moest hebben, maar mijn senryu had in ieder geval wel iets met treinen te maken.
De senryu heeft ook iets te maken met romantiek in de trein, in 2002 zaten nog niet veel reizigers op een mobieltje, tablet of laptop te staren.
Ik wil niet zeggen dat er helemaal geen (oog)contact meer is in de trein, want ik zag op internet dat de NS een speciale website (treinflirt.nl) heeft om een flirt terug  te vinden. 


---------------------------------------------

wij missen elkaar

jouw trein passeert de mijne

moment van geluk

---------------------------------------------


jeer


14 opmerkingen:

  1. Mooi.
    Doet denken aan 'Aan Rika' van Piet Paaltjens.

    Ben het met je eens wat betreft contact in de trein. Veel reizigers zitten op hun eiland. Een leuk gesprek afluisteren, waar je dan zelf iets over kunt schrijven, is er niet meer bij. Behalve het eenzijdige geleuter in de telefoon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ferrara,

      Bedankt voor jouw reactie.
      Ik kende "Aan Rika" niet, maar ik heb het opgezocht en het is leuk te lezen, dat er ook toen geflirt werd in de trein. misschien ook juist wel, want toen waren er zeker geen mobieltjes, enz.......!
      Ik vond ook nog een Youtube filmpje met het gedicht van Piet Paaltjes.
      https://www.youtube.com/watch?v=JKhdACo1k9g

      jeer

      Verwijderen
  2. Je blog doet me glimlachen. Ik reis meestal met de metro en bijna altijd zit er wel zo'n krantje tussen een bank gepropt. Gratis lezen, maar opruimen moet betaald.

    Bijna iedereen zit tegenwoordig met zijn ogen aan een mobiel apparaat vastgeplakt, dat klopt. Er is nog wel contact hoor, alleen is dat vaak verre van vrijwillig: als het voertuig weer eens barstensvol zit door een uitgevallen rit of anderszins :-)

    Mooie senryu, het heeft iets melancholisch.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lilian,

      Bedankt voor jouw reactie, maar het is toch niet melancholisch bedoeld.
      Ik bedoel het toch eerder als een dubbel geluksmoment.

      jeer

      Verwijderen
  3. Jeer, je hebt het geluks moment mooi neer gezet met jou tekst.
    Ik reis nooit met de trein .
    Ook de reacties zeggen wel iets van en over deze tijd,
    Wens je een fijne dag.
    groetjes Christiene.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Christiene,

    Bedankt voor jouw reactie.
    Ook ik reis pas enkele jaren met de trein, sinds we beide thuis zijn hebben wij een dalurenkaart met extra zeven dagen vrij reizen.

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
  5. dag Jeer,
    ik reis weinig met de trein, haal en breng er vriendinnen naartoe,:-)
    maar het mobiele gedoe, daar stoor ik me enorm aan...
    beetje aso is het ook wel:-) het heeft veel goeds gebracht, maar ook een stuk afstomping..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klaproos,

      Bedankt voor de reactie en ach je wandelt al genoeg toch!

      jeer

      Verwijderen
  6. Ik reis heel weinig met de trein en denk dat reizen hier bij ons nog anders is dan bij jullie. Onze zoon gebruikt veel de trein en dat is altijd een beetje avontuur want je weet nooit wanneer je thuis zijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merel,

      Bedankt voor de reactie, maar ik heb ergens in een blog gelezen, dat de NMBS ook nieuwe dienstregelingen heeft doorgevoerd en dat dit ook tot nogal wat ongenoegen leidt.

      jeer

      Verwijderen
  7. Ik denk dat ik de laatste zeven jaar (sinds en dankzij de Canta) niet meer in een trein heb gezeten. Flirten doe ik nog steeds dagelijks, daar heb ik geen spoor voor nodig;-]
    Jouw senryu loopt echter als een trein.

    Overigens: je haiku/senryu-reactie op mijn blog kan ik wederom uitermate waarderen.
    Het geeft een aardige weerspiegeling...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Es,

      Bedankt en graag gedaan.
      Flirten houdt je jong ;-) !

      jeer

      Verwijderen
  8. Jeer dank voor je mooie aanvulling
    in dichtvorm......
    heb je geplaatst onder de tekening.
    groetjes Christiene.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Christiene,

      Wat aardig, jij ook bedankt!
      (http://christienesgalerie.blogspot.nl/2015/02/boomkikker.html)

      jeer

      Verwijderen