maandag 25 april 2016

Onze Vader nieuwe versie

Op NU.nl las ik vandaag dat er per 27 november 2016 een nieuwe versie van het Onze Vader wordt ingevoerd. 
Ook lees ik in het artikel, dat kerkgeleerden uit België en Nederland er decennia over gediscussieerd hebben om er een eensluidende versie van te maken.
Uiteindelijke zijn de tekstuele verschillen in mijn ogen toch vrij minimaal, maar ik ben natuurlijk ook geen kerkgeleerde.
Hieronder voor de gelovigen onder ons en natuurlijk ook voor de niet gelovigen de nieuwe tekst van het Onze Vader.


"Onze Vader, die in de hemel zijt,

 uw naam worde geheiligd,

uw rijk kome,

uw wil geschiede op aarde, zoals in de hemel.

Geef ons heden ons dagelijks brood en vergeef ons onze schulden,

zoals ook wij vergeven aan onze schuldenaren,

en breng ons niet in beproeving, maar verlos ons van het kwade."

Amen

Zelf vind/vond ik het Onze Vader altijd nogal afstandelijk, dwingend en een schuldgevoel opleggend.
In oktober 1984 schreef ik een eigen versie van het Onze Vader.



"Onze Vader, die overal aanwezig is,

wij willen in liefde aan U denken,

want eens zullen we weer samen wonen.

Wij willen proberen in liefde te leven,

zoals U dat al oneindig lang doet.

Geef ons iedere dag opnieuw levenskracht.

Geef ons de kans om onze fouten te herstellen, 

zoals wij ook aan anderen die kans moeten geven.

Help ons het goede te doen en het verkeerde te laten."

Amen




jeer

6 opmerkingen:

  1. Het Onze Vader is me met de paplepel ingegeven, trouwens dat geldt voor het hele katholieke geloof. Mijn Vader was roomser dan de paus en mijn leraressen waren de nonnen.
    De laatste zin van ons 'onze vader' luidde: en leidt ons niet in bekoring maar verlos ons van het kwade. Waarschijnlijk op z'n Amsterdams;-]
    Ik zie eveneens weinig verschil tussen de nieuwe versie en de oude. Die van jou echter is van een andere toon. Ik zou bijna zeggen: meer geplaatst in het leven.
    Mijn geloof is zo rond mijn 18e verdwenen -overigens tot groot verdriet van mijn vader-.
    Ben jij praktiserend gelovig?

    groet eS

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeer,
    Het nieuwe onze vader lijkt zachter
    ik ben groot gebracht met het oude gebed.
    Mooie afbeelding met de handen.
    Mijn verhaal,heeft al eens eerder op mijn blog gestaan,
    maar met de nieuwe bezoekers
    dacht ik misschien leuk om ze dit te laten lezen.
    Mooi dat je het nog weet te herinneringen
    dat zegt toch wel iets? hé.
    Groetjes Christiene.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook voor mijn gevoel zijn de aanpassingen minimaal, dat ze daar decennia over hebben gedacht voor ze het eens waren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ook mij is al heel jong het onze vader en het wees gegroet bijgebracht. omdat ik Atheist ben geworden zeg ik het gebed nooit meer op, maar jouw versie van het Onze Vader vind ik zachter en liefdevoller dan wat wij hebben geleerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook ik ben grootgebracht met het oude gebed en ik weet nog dat ik er als kind geen sikkepit van snapte... Nu vind ik het mooi omdat het bij 'vroeger' hoort.
    Jouw versie vind ik inderdaad wat minder afstandelijk. Knap trouwens dat je het aandurft om bij zoiets nieuwe woorden te bedenken...
    Liefs,
    Lilian

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hebben ze daar nu zo lang over moeten nadenken. Het onze vader komt er nauwelijks dichterbij door. Hoewel de meeste mensen de strekking zo ook wel zullen begrijpen.

    Sommige dingen begrijp ik niet.

    Breng ons niet in beproeving. Ik denk: juist wel. Hoe kan je aantonen dat je werkelijk liefdevol kan leven als je niet beproeft wordt. Beproeven moet!

    En over die tweede kans. Ik denk dat het opperwezen (hoe het er verder ook uitziet etc) ons allang elke dag, elk leven (ik geloof in reïncarnatie) nieuwe kansen geeft. Kennelijk ervaren we dat niet zo. Maar is het niet zo dat je bij elke dag dat je opstaat, opnieuw de kans hebt om je te verbeteren?

    Volgens mij is het ZO simpel. Toch hoor je daar nooit iemand over. En zo ja, dan wordt je met strenge bijbelteksten om de oren geslagen. Want het moet allemaal in regeltjes en vooral vroom. Ik denk dat God zich daar kapot om lacht en roept...snap het nou, het is zo simpel.

    BeantwoordenVerwijderen