zaterdag 5 mei 2018

Met Amanda Strydom op herhaling

In 2008 ben ik in de schouwburg naar een concert geweest van Amanda Strydom.
Amanda Strydom is een Zuid-Afrikaanse zangeres, die hier toen nog maar weinig bekendheid genoot, in Zuid-Afrika was ze echter al  "wereldberoemd". Ze heeft diverse optredens gehad met Stef Bos, waar ze liedjes van en mee zingt en andersom.

Hoewel ik ze nu vaker tegen kom op internet (b.v. You Tube), kan ik voor 2018 geen optredens van haar vinden in Nederland. 
Daarom dan hier nogmaals in het kader van "Vergeten werken aflevering 2".

Amanda Strydom



Hieronder een liedje van Stef Bos 
"Tussen Die Liefde En Die Leegte" 
in een vertaling gezongen door Amanda Strydom.



Hoewel ik haar helemaal niet kende, raakte ik en vooral mijn vrouw van dit optreden  onder de indruk.
We hebben dan ook na afloop een CD van haar aangeschaft en die heb ik toen helemaal "grijs gedraaid'.










Het zijn bijzondere liedjes, die een extra charme krijgen doordat  het in de Zuid-Afrikaanse taal is, dat met een beetje toelichting hier en daar heel goed te volgen is.
Hieronder een duet  met Stef Bos:



My Kamer

Ek het lankal immigreer na 'n kamer in mijn kop 
Vandaar hou ik versigtig die wêreld om my dop* 
(* in de gaten) 

My kamer bied 'n skuilte as die storms daar buite woed 

My kamer ken geheime, mijn kamer ken my goed 
Beskut my teen 'n wêreld waar ek ongemaklik leef. 
Bevry my van bagasie en laat my rustig wees


Die wêreld is my woning nie, Totius ** sou verstaan 
Ek reis al meer na binne 

tot dit tyd word om te gaan ............ 
tijd word om te gaan

My kamer het geen meubels, geen boek of skildery
Geen spinnerak of rommel om my aandag af te lei
My kamer het groot vensters, zonder luike of gordyn
Die uitsig onbelemmerd, net die son wat helder skyn

Die wêreld is my woning nie, Totius ** sou verstaan 
Ek reis al meer na binne 

tot dit tyd word om te gaan 


Ons ken die komplot van die drama
Elke eeu word daar  flink repeteer
Net die rolverdeling en die dekor verander
Maar waar is die groot regisseur, waar is die groot regisseur

Die wêreld is my woning nie, Totius ** sou verstaan 
Ek reis al meer na binne 

tot dit tyd word om te gaan ............ tijd word om te gaan  



**
Totius, dichter van wie het gedicht is:

"Die wêreld is ons woning nie"


Voor meer Amanda Strydom zie onder het kopje Labels 
bij " Amanda Strydom"



jeer

4 opmerkingen:

  1. Wat een mooie kennismaking met deze zangeres. Warme stem. Stef Bos mag er ook zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben fan van Stef bos ... nu leer ik haar hier ook kennen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. prachtig Jeer, ik ga eind van de maand naar een optreden van Stef Bos daar verheug ik me erg op, Amanda was ook geweldig om te horen en te zien :-) ❤

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooi. Maar ik ken helemaal niet. Toch is het leuk om te weten hoe en wat. Deze zangeres heeft mooie stem. Prachtig!!Fijne avond. Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen