maandag 30 september 2019

Komt dat zien.

Ook dit jaar weer vond op de derde zondag in september het jaarlijkse straatfestival "Fantastival" in Oss plaats. 
Het viel dit jaar samen met de "Open Monumentendag", aan beide evenementen heb ik een bijdrage geleverd. 
Het thema van Fantastival was dit jaar circus en voor de Open Monumentendag was het project "Monumentale Poëzie" in het leven geroepen.
Aangezien ik tijdens het festival op diverse tijdstippen moest voordragen heb ik van het gebeuren zelf nauwelijks iets gezien. 
Voor een indruk van dit jaarlijkse festival zie deze oudere blog.
Hieronder één van de gedichten, die ik heb voorgedragen in de binnentuin van Miens Eethuis waar wij altijd als dichters te gast zijn tijdens dit straatfestival.
Het gedicht is opgebouwd uit drie kyoka's (5-7-5-7-7 lettergrepen) met de titel:


Hooggeëerd publiek


de spreekstalmeester

schalt, komt dat zien, komt dat zien

hooggeëerd publiek

daar staat hij in de piste

hangt soms de clown uit



kondigt de acts aan

is vaak ook de dikke deur

bouwer en sjouwer

slijt kaartjes aan de kassa

loopt op handen en tenen


een circusartiest

uit volle overtuiging

de tent moet draaien

een laatste keer - komt dat zien -

morgen trekken zij verder


foto van een foto

Zoals gezegd heb ik ook aan het project Monumentale Poëzie meegedaan.
Dit project is een samenwerkingsverband tussen De Pastorije in Maren-Kessel, het Stadsarchief in Oss, fotoclub Jomatico uit Oss en dichters uit Oss en verre omstreken.
Er werd een selectie gemaakt van 15 monumenten, die "bedicht" mochten worden.
Een deskundige jury heeft 16 gedichten geselecteerd, waar de fotografen van Jomatico op eigenwijze unieke en creatieve foto's bij gemaakt hebben.
Foto's en gedichten zijn in een fraai geïllustreerde bundel uitgegeven.
Mijn gedicht heb ik geschreven bij de Odrada Kapel in Macharen en de bijbehorende foto is gemaakt door Marjon Grendel uit Oss.


Odrada


Odrada beschermvrouwe van mens en vee

hoedster tegen de pest en ander wee

in haar kapel staat zij stilletjes en gelaten

hoort er zelden nog mensen praten

verstomd is het geloei, geknor en blaten

velen kwamen haar hier ooit vereren

devotie in een grijs verleden

in processies vol gebeden

zie hoe het kan verkeren

in onze moderne tijd is menigeen

geloof en vertrouwen kwijt

mens en dier gebruiken medicijnen

wonderen lijken te verdwijnen

Odrada ziet het met lede ogen aan

zij heeft eeuwenlang haar best gedaan


foto van een foto

Het is een samengestelde foto, Marjon Grendel heeft het kleine beeldje in de straatkapel uit een foto gelicht en het op een creatieve manier bekleed met hedendaagse teksten van geneesmiddelen en andere reclameteksten in relatie met de tekst in het gedicht.


jeer 


6 opmerkingen:

  1. wat mooi Jeer het was weer een feest daar bij jou :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi werk heb je geleverd. Je gedicht in combinatie met het bewerkte beeld van Odrada is prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig gedichten maakt jij. Het ziet hier prachtig uit met deze foto's. de laatste foto ziet mooie kleine beeldje uit. Heel mooi gedaan deze foto. Fijne dag. Groetjes J&F.

    PS: onze website heeft een nieuwe naam gekregen SKYBLOG.NL (wil je onze oude linkje van Yova aanpassen voor ons? Dank je wel alvast!)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke projecten om aan mee te doen, denk ik. Jouw bijdragen zijn weer knap gevonden. Mooi, die fotobewerking erbij, dat maakt het geheel nog mooier.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige gedichten Jeer en een geweldige samenwerking tussen dichter en fotografe. Zo draagt Odrada toch nog haar steentje bij in deze tijd.
    Fijn dat de bonen nog hun best hebben gedaan en misschien kun je er nog wat van eten. Maar eerst even kijken naar de tekening ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel geslaagde bijdragen, zeg ik met mijn lekenverstand.
    De eerste vind ik het mooist. Ook veel waardering voor die (samengestelde) foto en die clownskop. Samen hebben jullie waardevolle dingen gedaan. Ik neem er diep mijn pet voor af.

    BeantwoordenVerwijderen